Core training voor fietsers

Core-stability, een onderwerp die je waarschijnlijk al eens hebt zien langskomen. Wat is het en hoe kun je hierin verbeteren?

Wat is core-stability?

Uiteraard moet bij fietsen gedacht worden aan de beenspieren. Veel fietsers denken echter dat deze spieren de grootste prioriteit moeten krijgen: fout! Want een betere stabiliteit op de fiets betekent efficiënter fietsen. Kortom, een sterkere romp stabiliteit (oftewel core-stability) heeft vele voordelen. Dus: de spieren rondom het middenpunt (core) van je lichaam zorgen op dit manier voor stabiliteit (stability). Je core houdt grotendeels je diepe bil-, buik- en rugspieren in.

Waarom core trainen?

Om ervoor te zorgen dat je als wielrenner goed en stabiel op je zadel zit is een goede core-stability van uitermate belang. Indien je niet goed getrained bent met je core spieren, kan dit leiden tot disbalans en dus allerhande vervelende kwaaltjes. Als je core-stability onvoldoende is heb je daar nadeel van. Ook kan het trainen van je core-stability bij bepaalde blessures aan de rug en bovenbenen herstel bevorderen. Het gaat er bij fietsen ook om dat er een efficiënte controle en overbrenging van de fietskracht plaatsvindt; van de extremiteiten naar de romp en andersom. De bedoeling hiervan is dat een goed gestabiliseerd lichaam meer winst haalt uit een bepaalde spieractie, wat indirect tot functionele resultaten moet leiden. Onderzoek bij wielrenners heeft aangetoond dat vermoeidheid van de core-spieren een negatief effect heeft op de fietsprestatie. Daarom kan een verbeterde rompstabiliteit bijdragen aan het optimaal (blijven!) genereren van kracht op de pedalen.

Core training spieren

Hoe trainen?

Er zijn op het internet genoeg schema’s te vinden om je core-stability te trainen. Maar we willen een korte video van GCN Cycling delen die enkele makkelijke en weinig tijdrovende oefeningen bevat die je overal kunt doen. Voor ons een must gezien de drukke agenda’s. De mannen van GCN geven je 5 core training oefeningen mee waar je al eens een mooie start mee kunt maken. Onthoudt wel: core training is iets wat je consistent zou moeten onderhouden om een verschil te merken.

  1. Squats
  2. De “plank”
  3. Afwisselende arm en been oefening
  4. Bilspier stretch
  5. Lunges